Suomalainen uusi pysäköinti-innovaatio siirtää taloyhtiöiden ahtaat ja vaikeakulkuiset pyöräkellarit historiaan

18.10.2022

FinnBuild-messujen yhtenä Highlight-tunnustuksella jo ennen lanseeraustaan palkittu Biketti -pyöräparkkitalo syntyi, kun rakenteilla olevassa kerrostalokohteessa oli suunnitteluvaiheessa mietittävänä pyörien varastointi. Tornitalojen asukkaiden polkupyörille ei perinteisin keinoin ollut löydettävissä luontevaa säilytystilaa. Turkulaisarkkitehti Janne Helin kehitti kumppaniensa kanssa ratkaisuksi monikerroksisen Biketti-pyöräparkkitalon, johon mahtuu jopa 400 polkupyörää todella kompaktiin tilaan vastaaviin ratkaisuihin nähden.  

Taloyhtiöiden pyörävarastot ovat surullisen kuuluisia ahtaudestaan, kaoottisuudestaan ja pyörävarkauksistaan. Moni onkin päätynyt viemään pyöränsä turvaan omaan asuntoonsa. 

– Ideaa tuki myös vihaisen perheenisän palaute. Hän oli täysin tuskastunut taloyhtiönsä pyörävarastoon. Pyörien ja esimerkiksi sähköpotkulautojen säilytykseen ei ole pitkään aikaan keksitty mitään uutta, vaikka kevyen liikenteen kulkuvälineiden määrä ja käyttö lisääntyvät nopeasti, arkkitehti Janne Helin sanoo. 

Biketin pöydällä ja  Helinin avulla syntyi idea arkkitehtonisesti korkeatasoisesta ja monikerroksisesta pysäköintitalosta. Käyttäjäystävällinen, helposti valvottava kokonaisuus vastaa tasoltaan parhaita autoille tarkoitettuja pysäköintilaitoksia. 

– Biketti-pysäköintitalot tiivistävät tilankäyttöä ja vapauttavat julkisia alueita ja taloyhtiöiden kellaritiloja muihin toimintoihin. Hankalakäyttöiset ja vaikeasti saavutettavat pyöräsuojat vaihtuvat helppokäyttöisiin parkkitaloihin, jossa jokaiselle pyörälle on oma, numeroitu paikka, Helin toteaa.  

TILAIHMEEN VOI PYSTYTTÄÄ MYÖS PIHAKANNEN PÄÄLLE

Biketin operatiivisen johtajan Henrik Lemmetyisen mukaan Biketin parkkitalot tarjoavat rakennuttajille ja kiinteistönomistajille mahdollisuuden huomattavaan tila- ja kustannussäästöön. Esimerkiksi Biketti-parkkitaloon voi sijoittaa 50–400 polkupyörää  65-135 m2:n suuruiseen tilaan, kun normaalisti esimerkiksi 400 polkupyörän tilantarve on 580 m2 maantasoon rakennettuna. 

– Kiinnostus on ollut valtavaa. Rakennuttajien lisäksi monet kaupungit harkitsevat Biketti-pysäköintitaloja esimerkiksi asemanseuduille, joissa pyörien ja skuuttien pysäköinti aiheuttaa päänvaivaa. Neuvotteluja käydään myös suuryritysten pääkonttorien kanssa, Lemmetyinen sanoo. 

Biketin päämateriaali on puu, joka uusiutuvana rakennusmateriaalina varastoi hiilidioksidia rakennuksessa koko elinkaaren ajan. 

Yhtiö on saanut kumppanikseen Stora Enson, joka toimii materiaalin toimittajana ja osallistuu osaltaan myös tuotteen kehitystyöhön. Stora Enson tuotantokapasiteetti ja tekninen osaaminen tuovat vahvan lisän Biketin tuotekehitykseen.  

– Innostuimme Stora Ensolla välittömästi ideasta kuultuamme. Tämä on taas yksi uusi tapa näyttää, kuinka monipuolinen rakennusmateriaali uusiutuva massiivipuuelementti on ja kuinka helppoa ja nopeaa siitä rakentaminen on. Yhteistyön tuloksena saimme Biketti-pysäköintihallista kevyen, mutta vakaan ja myös helpon rakentaa, Stora Enson rakentamisen ratkaisujen myyntijohtaja Tomi Jussila kertoo. 

Biketti-pyöräparkkitalot pystytetään valmiista tehdaselementeistä, joten työmaavaihe on nopea eikä se ole sidoksissa työmaan muuhun aikatauluun. Kevyt rakenne mahdollistaa Biketti-pyöräparkkitalon sijoittamisen esimerkiksi pihakannen päälle. 

AURINKOPANEELIT TUOTTAVAT ENERGIAA SÄHKÖPYÖRIIN

Vakuutusyhtiö LähiTapiolan mukaan polkupyörävarkaudet ovat lisääntyneet kolmessa vuodessa 35 %, ja kalliiden sähköpyörien yleistyminen pahentaa ongelmaa. Biketti on kehittänyt pysäköintitaloihin erikoisrakenteiset Biketti Stand -pyörätelineet, jotka tarjoavat tehokkaan varkaussuojan. Turvallinen käyttäjäkokemus varmistetaan iLoqin laadukkailla älylukoilla ja tai omilla UWB-tunnistimilla. Lisäksi pyöräpaikoissa on otettu huomioon mahdollisuus sähköpyörien lataukseen. 

– Taloyhtiöiden kannattaisi ajatella pyöräsäilytyksen paloturvallisuutta sähköpyörien ja sähköpotkulautojen yleistyessä. Turvallisuuden näkökulmasta sähköpyörien lataus tulisi tehdä niille varatussa tilassa eikä asuinhuoneistoissa, Lemmetyinen muistuttaa. 

Biketti-parkkitaloon on mahdollista integroida aurinkopaneelit, joten sitä voi hyödyntää myös aurinkoenergian keräämiseen. Parkkitaloon voi toteuttaa myös hiilinieluna ja lämmöntasaajana toimivan viherkaton sekä viherseinät tai istutuksia.