12.06.2024
Olemme viime aikoina käyneet useita keskusteluja rakentajien ja kaavoittajien kanssa pyöräilyinfrastruktuurin kehittämisestä ja haluamme jakaa kanssanne näistä keskusteluista muutamia keskeisiä huomioita, ajatuksia, että mahdollisia ratkaisuja näihin haasteisiin. Vaikka valtion rahoitus pyöräilyinfrastruktuurin parantamiseen on tällä hetkellä rajallista, uskomme vahvasti, että yhteistyöllä yksityisen sektorin kanssa voimme saavuttaa merkittäviä positiivisia muutoksia. Tämä yhteistyö voi avata uusia ovia ja mahdollisuuksia, jotka hyödyttävät meitä kaikkia pitkällä tähtäimellä. Tässä artikkelissa tarkastelemme erityisesti kaavoituksen pullonkauloja, käytännön esimerkkejä globaalisti, ja miten yksityinen sektori voi osallistua pyöräilyn infrastruktuurin kehittämiseen.
Kaavoituksen Pullonkaulat
Yksi suurimmista haasteista pyöräilyinfrastruktuurin kehittämisessä on kaavoituksen aiheuttamat pullonkaulat. Rakentajat ja suunnittelijat kohtaavat usein tilanteita, joissa ekologisten ja laadukkaiden pyöräpysäköintiratkaisujen toteuttaminen johtaa usein rakennusneliöiden menetykseen. Tämä pakottaa tekemään vaikeita valintoja asuin-, varasto- tai toimistotilojen ja pyöräilyinfrastruktuurin välillä, mikä luo paineita ja hidastaa yksityisten investointien virtausta. Tästä syystä on välttämätöntä tarkastella uudelleen kaavoituskäytäntöjä. Mitä jos kaavoituksen esteet poistettaisiin ja ekologisten ratkaisujen toteuttajia ei ainoastaan rohkaistaisi vaan myös palkittaisiin?
Kaavoituksen Uudistaminen
Ratkaisuna esitämmekin kaavoituksen uudistamista siten, että
laadukkaiden ja ekologisten pyöräpysäköintiratkaisujen toteuttajia rohkaistaan
ja palkitaan. Mikäli pyöräpysäköinnin toteutus on ympäristöystävällistä ja
laadukasta, sen ei pitäisi kuluttaa rakennusoikeutta. Päinvastoin sen tulisi
kannustaa investointeihin. Tämä muutos kaavoituksessa tukisi merkittävästi
kestävää kehitystä ja parantaisi pyöräilyn infrastruktuuria. Näiden uudistusten
toteutuminen vaatii kuitenkin enemmän kuin vain julkisen sektorin tukea; tässä
kohtaa yksityisen sektorin rooli muodostuu ratkaisevaksi.
Kaavoituksen uudistaminen voi myös sisältää erilaisia
kannustimia, kuten verohelpotuksia ja muita taloudellisia etuja, jotka tekevät
investoinneista houkuttelevampia yksityisille toimijoille. Lisäksi tiiviimpi
yhteistyö kaavoittajien, rakentajien ja yhteisöjen välillä voi johtaa
innovatiivisiin ratkaisuihin, jotka palvelevat kaikkia osapuolia ja edistävät
kestävää kaupunkikehitystä.
Byrokratia ja pitkät hyväksyntäprosessit hidastavat
innovatiivisten pyöräilyinfrastruktuurihankkeiden etenemistä. Kaavoituksessa
voitaisiin ottaa käyttöön nopeutetut hyväksyntäprosessit projekteille, jotka
täyttävät tietyt kestävyyskriteerit. Tämä voisi sisältää esimerkiksi vihreän
rakennustekniikan ja energiatehokkaiden ratkaisujen käytön.
Käytännön Esimerkkejä Maailmalta
Yhdysvalloista: Final Mile -ohjelma
Final Mile -ohjelma, joka on toteutettu kaupungeissa kuten Austin, Denver, New
Orleans, Pittsburgh ja Providence, on osoittanut kuinka kunnianhimoiset tavoitteet
ja poliittinen tuki voivat nopeuttaa pyöräilyinfrastruktuurin laajentamista.
Ohjelma sisälsi viestintää, teknistä tukea ja insinööriapua, jotka auttoivat
näitä kaupunkeja parantamaan pyörätieverkostojaan merkittävästi.
Tanskasta: Kööpenhamina
Kööpenhamina, tunnettu pyöräilykaupunki, on investoinut jatkuvasti
pyöräilyinfrastruktuuriin, kuten pyöräsiltoihin ja laajennettuihin pyöräteihin.
Tämä on lisännyt pyöräilyn suosiota ja parantanut asukkaiden elämänlaatua.
Pyöräily on integroitu osaksi kaupunkisuunnittelua, mikä on tehnyt
Kööpenhaminasta yhden maailman pyöräily-ystävällisimmistä kaupungeista.
Alankomaista: Utrecht
Utrecht on rakentanut maailman suurimman pyöräpysäköintilaitoksen, jossa on 22
000 pyöräpaikkaa, ja laajentanut pyöräilyverkostojaan käyttäen digitaalisia
järjestelmiä parkkipaikkojen hallintaan. Tämä on lisännyt pyöräilyn
houkuttelevuutta kaupungissa, ja pyöräilyn tarpeet on asetettu kaavoituksessa
keskeiselle sijalle.
Kolumbiasta: Bogotá
Bogotá on vastannut ruuhkautumisen haasteisiin rakentamalla väliaikaisia ja
pysyviä pyöräteitä sekä lisäämällä turvallisuutta parantavia ratkaisuja
pyöräilyyn. Tämä on ollut osa laajempaa strategiaa, jolla pyritään edistämään
pyöräilyä ja parantamaan kaupunkilaisten liikkumista yhdessä maailman
ruuhkaisimmista kaupungeista.
Yksityisen Sektorin Mukaan Saaminen
Pelkän julkisen rahoituksen varaan rakennettu
pyöräilyinfrastruktuuri rajoittaa laajentumisen vauhtia, innovaatioita ja pyöräilyinfran
saamista sinne, missä sitä nopeasti tarvitaan. Siksi yksityisen sektorin mukaan
saaminen on välttämätöntä. Keskusteluissamme kaavoittajien kanssa olemme
tunnistaneet useita keinoja, joilla yksityinen sektori voi tukea kestävää
kehitystä ja infrastruktuurin parannuksia.
Yksityisen sektorin osallistuminen voi tuoda mukanaan
merkittävää lisärahoitusta, uusia ideoita ja innovatiivisia ratkaisuja
pyöräilyn infrastruktuurin kehittämiseen. Julkisen ja yksityisen sektorin
yhteistyömallit, kuten Public-Private Partnerships (PPP), ovat tehokkaita
tapoja nopeuttaa projektien toteutusta ja takaavat korkealaatuiset
lopputulokset.
Yksityisen Sektorin Kannustimet
Kun olemme tarkastelleet kaavoituksen
pullonkauloja ja niiden vaikutuksia pyöräilyinfrastruktuurin kehittämiseen, on
selvää, että uudistuksille on tilausta. Uudistamalla kaavoitusta voimme
paremmin tukea ekologisten ja laadukkaiden pyöräpysäköintiratkaisujen
toteuttamista. Tämä siirtää meidät luontevasti seuraavaan aiheeseen: miten
yksityinen sektori voi osallistua ja auttaa näiden uudistusten toteuttamisessa.
Yksityisen sektorin rooli ei ole ainoastaan rahoittaja vaan myös innovaattori,
joka voi tuoda uusia näkökulmia ja ratkaisuja pyöräilyinfrastruktuurin
haasteisiin.
Ehdotammekin,
että kaavoituksessa otettaisiin käyttöön erilaisia kannustimia yksityisille
toimijoille, jotka investoivat ekologiseen, yhteisöä tukevaan ja laadukkaaseen
pyöräpysäköintiin. Näihin kannustimiin voisi kuulua verohelpotuksia,
investointitukia ja muita taloudellisia etuja, jotka tekevät yksityisistä
investoinneista houkuttelevampia ja varmistavat, että yksityinen raha ohjautuu
kestävän kehityksen mukaisiin hankkeisiin.
Tiivis
yhteistyö julkisen ja yksityisen sektorin välillä luo synergistisiä
vaikutuksia, joissa molemmat osapuolet hyötyvät. Yhteiset projektit kaupunkien
ja yritysten välillä johtavat tehokkaampiin ja kestävämpiin ratkaisuihin.
Yksityisten toimijoiden asiantuntemus ja resurssit yhdistettynä julkisen
sektorin tavoitteisiin ja sääntelyyn voivat tuottaa erinomaisia tuloksia.
Ekologiset Kannustimet
Taloudellisten etujen lisäksi kannustimien tulisi sisältää ekologisia kannustimia. Esimerkiksi projektit, jotka parantavat pyöräinfrastruktuuria, voivat saada etusijan ympäristölupien myöntämisessä tai hyödyntää erityisiä ekologisia kompensaatiomekanismeja.
Yhteisöprojektit ja Yhteistyömallit
Kannustimet voivat myös kohdistua yhteisöprojekteihin, joissa asukkaat, yritykset ja julkinen sektori työskentelevät yhdessä pyöräilyn edistämiseksi. Tällaiset projektit voivat hyödyntää yhteisörahoitusta, jossa paikalliset toimijat ja asukkaat investoivat yhdessä pyöräilyinfrastruktuuriin. Yritykset voivat osallistua hankkeisiin, mikä tarjoaa heille näkyvyyttä ja markkinointimahdollisuuksia vastineeksi tuestaan.
Läpinäkyvyys ja Osallistuminen Kaavoitusprosesseihin
Läpinäkyvyyden ja avoimuuden lisääminen kaavoitusprosessissa
on keskeistä yhteisön sitoutumisen kannalta. Tämän voi saavuttaa esimerkiksi
kehittämällä avoimia tietokantoja ja karttapalveluita, jotka mahdollistavat
kaupunkilaisten aktiivisen seurannan ja osallistumisen kaavoitusprosessiin.
Tällainen lähestymistapa mahdollistaa reaaliaikaisen vuorovaikutuksen ja
tarjoaa asukkaille mahdollisuuden vaikuttaa suoraan heitä koskeviin päätöksiin.
Kaavoitusprosessin avoimuuden parantaminen auttaa myös kohdentamaan resursseja
sinne, missä tarve on suurin. Asukkaat voivat tuoda esiin alueita, jotka
hyötyisivät eniten pyöräilyinfrastruktuurin parannuksista, ja näin ollen
kaavoituksen avulla voidaan vastata nopeammin ja tarkemmin yhteisön tarpeisiin.
Biketti Oy:n Rooli ja Yhteistyömahdollisuudet
Biketti Oy on sitoutunut olemaan enemmän kuin
pelkkä pyöräparkkiratkaisujen toimittaja. Meidän
tehtävämme on toimia aktiivisena kumppanina kestävän liikkumisen
ekosysteemissä. Olemme ylpeitä siitä, että tuotteemme ja palvelumme vastaavat
EU:n ja Suomen ilmastotavoitteiden ohjaamaa markkinoiden kysyntää ja edistävät
kestävää kehitystä.
Vuoropuhelu on ydinosaamistamme. Jatkamme tiivistä yhteistyötä kaavoittajien, suunnittelijoiden ja
yhteisöjen kanssa, jotta voimme yhdessä tunnistaa ja hyödyntää uusia
mahdollisuuksia pyöräilyn infrastruktuurin kehittämiseksi. Pyrimme olemaan
sillanrakentaja, joka tuo yhteen eri toimijat ja edistää pitkäkestoisia
ratkaisuja.
Koulutus ja tiedon jakaminen ovat meille
tärkeitä. Tarjoamme työpajoja ja koulutuksia, jotka
keskittyvät pyöräilyn ja kestävän liikkumisen hyödyistä sekä parhaista
käytännöistä. Tavoitteenamme on lisätä tietoisuutta ja osaamista, mikä
puolestaan vahvistaa koko alaa.
Olemme sitoutuneet avoimeen vuorovaikutukseen. Keskustelut ja yhteistyö eivät rajoitu vain sidosryhmiemme kanssa
käytäviin neuvotteluihin, vaan pyrimme aktiivisesti osallistumaan myös teidät,
arvokkaat asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme. Toivotamme teidät tervetulleiksi
mukaan keskustelemaan ja vaikuttamaan siihen, miten voimme yhdessä rakentaa
kestävämpää kaupunkiympäristöä missä roolissa tahansa.
Innovatiivisuus ja yhteistyö ovat avainasemassa, kun pyrimme yhdessä kehittämään entistä toimivampia, turvallisia ja ekologisia
ratkaisuja. Kaikki ideat ovat tervetulleita, ja odotamme innolla, että pääsemme
tutkimaan uusia mahdollisuuksia yhdessä kanssanne.
Kestävän liikkumisen edistäminen on yhteinen
tavoitteemme. Toivomme, että tämä uutiskirje toimii
inspiraationa ja keskustelunavaajana. Yhdessä voimme tehdä suuria muutoksia,
jotka näkyvät ja tuntuvat jokaisen arjessa.
Rentoa
menoa ja turvallisia kilometrejä toivottaa, Biketti
tiimi